دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

الهام اناری: دوازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، 25 شهریور در سالروز میلاد امام حسن ع، با بزرگداشت سیف‌الله داد، بهرام بیضایی، جمشید مشایخی و کاظم فریبرزی در تالار برج میلاد برپا می‌شود.

برگزاری جشن در برج میلاد هنوز یک احتمال است، اما درصورت محقق شدن جذابیت جشن را چند برابر می‌کند.

امسال هم طبق معمول هر ساله، جشن سینما در روز ملی سینما یعنی 21 شهریور ماه برگزار نمی‌شود هر چند که نشست خبری این جشن دقیقا یک ماه مانده به این روز برگزار شد و البته با تولد دبیر جشن به پایان رسید.

امین تارخ، دبیر دوازدهمین دوره جشن خانه سینما، به همراه محمد مهدی عسگر‌پور مدیرعامل، منوچهر شاهسواری مدیر اجرایی و کامران ملکی سخنگوی جشن در نشست خبری صبح دیروز از جزئیات برگزاری جشن خانه‌ سینما گفتند.

 نیمه شعبان تا ولادت امام حسن ع

مبارکی جشن دوازدهم سینما به تقارن آن با 2 عید بزرگ است. تارخ با اعلام اینکه، این جشن از نیمه‌ شعبان با برپایی مراسم اختتامیه فیلم کوتاه آغاز و در 25 شهریور‌ماه در سالروز تولد امام حسن ع به پایان خواهد رسید، گفت: در آستانه‌ سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پیام جشن امسال «سینما، صلح و دوستی» است.

آغاز جشن دوازدهم با اعلام ترکیب هیات انتخاب فیلم‌های کوتاه زده شد و هیات انتخاب در 2 روز 318 فیلم ارسالی را بررسی کردند و داوری این آثار نیز از 6 مرداد آغاز شد. هیات انتخاب انیمیشن هم از 13 مرداد کار خود را آغاز کرد که از بین 83 فیلم ارسالی 18 فیلم انتخاب شد.

آثار رسیده به بخش مستند هم 227 اثر بود. او در ادامه به زمان و مکان برگزاری جشن‌های سینما اشاره کرد  و افزود:جشن‌های کوتاه، انیمیشن، مستند و بزرگداشت‌ها به‌ترتیب در 27 مرداد و 1، 13و 16 شهریور در فرهنگستان هنر و مراسم اصلی 25 شهریور و به احتمال زیاد در تالار برج میلاد برگزار می‌شود.

هدف جشن، رشد کیفی سینما

جشن امسال هم مانند دوره‌های گذشته اهدافی را دنبال می‌کند که البته محقق شدن یا نشدن آن، معمولا بعد از جشن به فراموشی سپرده می‌شود.

دبیر جشن بزرگ خانه  سینما، روز گذشته اهداف برپایی این جشن را برشمرد و  اظهار داشت: ایجاد فضای اظهارنظر برای رشد کیفی سینما، ایجاد زمینه‌های لازم برای بحث و تبادل پژوهشی، ارائه‌ تصویری مناسب از خانه‌ سینما برای مردم، احترام و اعتبار قائل‌شدن برای اعضای صنوف برای دستیابی به حقوق مادی و معنوی، تأکید بر حضور یک چتر حمایتی، دستیابی به تعریفی برای سینمای ملی و طرح موضوع برای احداث سالن سینما و تجهیزات پیشرفته از جمله‌ اهداف برپایی جشن خانه سینماست.

جشن خانه  سینما، بدون اختلاف

یکی از خوبی‌های جشن امسال در آن است که دیگر از دعواهای صنفی، به شکلی که در سال گذشته شاهد آن بودیم، خبری نیست. این امر نوید حضور تعداد بیشتری از فیلم‌ها را در جشن امسال می‌دهد.

مدیر عامل خانه سینما که بعد از آغاز دوره کاری خود، برای اولین بار در جمع خبرنگاران حضور پیدا می‌کرد، نبود اختلاف بین طیف‌های مختلف تهیه‌کنندگان در جشن امسال را از اتفاقات فرخنده این دوره دانست.

او همچنین با اشاره به اینکه جشن امسال در مقایسه با سال گذشته2 ماه دیرتر کار خود را آغاز کرده است، گفت: زمانی‌که هیات‌مدیره‌ جدید کار خودش را آغاز کرد، اولین بحث ما برپایی جشن بود.

بنابراین از سال گذشته نزدیک به 2 ماه عقب بودیم که این امر به لحاظ انتخابات هیات‌مدیره هر 2 سال یک‌بار اجتناب‌ناپذیر است؛ البته با جدیت امین تارخ و منوچهر شاهسواری بخش عمده‌ای از این کمبود‌ها و نگرانی‌ها رفع شده است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تشکیل آکادمی دائمی جشن خانه‌ سینما گفت: در سال‌های اخیر سرنوشت برپایی جشن با سرنوشت هیأت‌مدیره‌ خانه‌ سینما گره خورده است.

ما و هیات‌مدیره‌های گذشته هنوز نتوانسته‌ایم دبیرخانه‌ دائمی تشکیل دهیم و این کار با توجه به فضای عمومی و فرهنگی کشورمان چندان شدنی نیست.

جشن خانه سینما، میزبان 55 فیلم بلند

اعتبار برگزاری جشن خانه‌سینما ظاهرا به تعداد فیلم‌های بلند شرکت‌کننده در آن بستگی دارد و مسئولان برگزاری جشن امسال نیز به حضور گسترده فیلم‌های بلند امیدوارند.شاهسواری با بیان اینکه تعداد فیلم‌های بلند ارسالی به جشن تا امروز 42 اثر است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد به 50 تا 55 اثر برسد.

داوری فیلم‌‌ها از پنجشنبه آغاز می‌شود و امیدواریم طی 20 روز به پایان برسد. وی همچنین از شرایط حضور فیلم‌های بلند در این دوره از جشن اظهار داشت: همه‌ فیلم‌های دارای پروانه‌ نمایش و به نمایش‌ درآمده در دیگر جشنواره‌ها می‌توانند در جشن حاضر باشند.

در جشن امسال همچنین با پخش یک کلیپ اختصاصی، بزرگداشت خسرو شکیبایی برگزار می‌شود. امسال قرار بود برای هر یک از بخش‌های جشن به‌طور جداگانه یک پوستر طراحی شود که به‌دلیل کمبود وقت میسر نشد.

جشن تولد دبیر جشن 12

به مناسبت سالروز تولد امین تارخ، هدایایی از سوی خانه‌ سینما به او اهدا شد و خبرنگاران با خوردن کیک تولد 55 سالگی دبیر جشن،  نشست را با شیرینی به پایان بردند.

کد خبر 60406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز